Standardit ja patentit: Patentit

LUT-tiedekirjasto

Patentti-tietokantoja

Patentit

Chemical Abstracts SciFinder-n on liittymä maailman johtavaan kemian alan tiedonlähteeseen, Chemical Abstracts-tietokantaan. Käytettävissä yli 24 miljoonaa viitettä kemian alan kirjallisuuteen ja patentteihin. Kahdeksan miljoonaa kemiallista reaktiota, lisäksi viitteitä reaktioita käsitteleviin lehtiartikkeleihin ja patentteihin. Kaupallisesti saatavilla olevat yhdisteet ja niiden välittäjät.

SciFinder vaatii asiakkaaksi rekisteroitymisen @lut.fi-loppuisella sähköpostiosoitteella.
Aineistoa saavat käyttää vain LUTin henkilökunta ja opiskelijat. Paikallisasiakkailla ei ole käyttöoikeutta.

Käyttö vaatii pakollisen rekisteröinnin ensimmäisellä kertaa, ohjeet ja linkin löydät LUT Primosta SciFinder-n -tietokantatietueesta.

Espacenet on tietopankki, jossa voit tehdä hakuja, kun mietit, onko keksintösi uusi, kun haluat selvittää oman alasi viimeisimmän tekniikan, seurata kilpailijan patentointia tai etsiä tietoa yksittäisestä patenttijulkaisusta.

Espacenet-palvelu sisältää patenttitietoa yli 90 maasta, useimmista maista tunnistetietojen lisäksi hakemus- ja patenttijulkaisuja. Julkaisuissa keksintö, tekninen ratkaisu, on kuvattu yksityiskohtaisesti. (Espacenet, 2010)

Tietopankki koostuu kahdesta tietokannasta.

Maailmanlaajuinen tietokanta Worldwide kattaa tunnistetietoja ja patenttijulkaisuja useista kymmenistä maista ja monista aina 1800-luvulta ja numerosta 1 alkaen. Sieltä saa myös patenttiperheen ja voimassaolotietoja monista maista.

Kansallisessa tietokannassa FI-Espacenet on tunnistetiedot kaikista julkiseksi tulleista suomalaisista patenttihakemuksista ja näistä hakemuksista sittemmin myönnetyt patentit. (PRH, 2015)

FreePatensOnline -tietokanta sisältää kaikki the United States Patens and Trademark Office (USPTO) julkaisemat patentit. Uudet patentit julkaistaan USPTOssa joka tiistai ja ne automaattisesti lisätään tietokantaan. Patentteihin liittyvät kuvia voi katsoa joko Alterna TIFF tai PDF-muodossa. Tietokanta sisältää myös Euroopan (EP) patentit. Tietokannasta hakeminen on ilmaista, mutta rekisteröinti vaaditaan.

LUT-tiedekirjasto

Neuvonta kirjasto@lut.fi