Tiedonhankinta

Millainen tiedonlähde?

Onko löytämäsi julkaisu kirja, kappale kirjassa, tieteellinen artikkeli vai mikä? Kokeile peliä ja testaa taitosi!

Alla oleva linkki vie peliin, jolla voit kokeilla, miten hyvin osaat tulkita lähdeluettelon viitteen tietoja. Kokeile eri pelejä, niin saat varmuutta tietämykseesi. Lähdeviitteen tietoa tulee osata tulkita oikein, vaikka se olisi tehty eri tyylillä kuin mitä sinun edellytetään käyttävän. LUT-konsernin opiskelijoiden tavallisimmin käyttämä tyyli on Harvardin tyyli, mutta tässä pelissä tutustut muutamaan muuhunkin.

Pääsy lähdemateriaaliin

Tutkimuksen mukaan yksi tärkeimmistä opiskelijoiden tiedonhakuun liittyvistä ongelmista on artikkelin, kirjan tai muun julkaisun kokotekstin saatavuus.Tietokannasta tai internetistä voi löytyä mielenkiintoinen lähdeviite, mutta kokoteksti on esimerkiksi olemassa vain paperimuotoisena eikä sitä ole omassa kirjastossa tai sähköisen version saaminen on maksumuurin takana. Tämä on luonnollisesti turhauttavaa. Joitakin keinoja ongelman ratkaisemiseksi on kuitenkin olemassa.

1. Edellisessä luvussa mainittiin, että haun voi kohdistaa niihin tietokannassa oleviin lähteisiin, joista kokoteksti on saatavilla. Tätä rajausta kannattaa käyttää, kun aikaa tai/ja rahaa tekstien hankkimiseen on rajallisesti. Haittapuolena on, että hyviä lähteitä saattaa jäädä haun ulkopuolelle. Rajaaminen tapahtuu valitsemalla tietokannan käyttämällä tavalla haun kohteeksi vain ne, joiden teksti on saatavissa. Tietokannan help-sivusto kertoo, kuinka se tapahtuu. Joskus käytetään ilmaisua "kokoteksti saatavilla", toisinaan se voi olla "full text (available)" tai tiedonhakusivustolla voi olla kohta, josta valitaan esimerkiksi "my subscription" tai "open access".
  2. Monet tutkijat julkaisevat tekstejään sekä maksullisissa tieteellisissä lehdissä että eri rinnakkaistallennusalustoilla. Nämä rinnakkaisjulkaisut ovat sisällöltään samoja kuin journalissa oleva teksti, mutta se on tallennettu usein ilman muotoilua avoimesti saataville. FieELibin ohjesivustolla on kerrottu, kuinka vaihtoehtoista saatavuutta (alternative access) voi hyödyntää.
  3. Googlen Scholar -haku löytää julkaisja, joita voidaan pitää tieteellisinä. Usein listassa on sellaisia, joihin ei liity linkkiä kokotekstiin. Tällöin kannattaa kokeilla viitteen yhteydessä olevaa linkkiä julkaisun eri versioihin internetissä. Joku niistä saattaa tarjota kokotekstin. Vaihtoehtoisesti edellä esitetty alternative access -toiminto selaimessa saattaa pelastaa pulasta.