Opiskelijan pyyntö vaihtaa julkaistuun työhön pdf

Opiskelijoilta tulee harvakseltaan sähköpostia siitä, että he haluavat tehdä uuden tallennuksen Theseukseen. Uudet tallennukset eivät ole sallittuja! Poikkeuksena tilanne, jossa emme ole vielä ehtineet julkaista opiskelijan ensimmäistä tallennusta. Silloin on fiksuinta hylätä nykyinen tallennus ja opiskelija tekee kokonaan uuden.
HUOM! Mikäli opiskelija on ehtinyt jo toimittaa ensimmäisen tallennuksensa urnin eteenpäin (liittyy jotenkin valmistumisprosessiin), ota ensimmäisestä tallennuksesta urn talteen ja lähetä se opiskelijalle/pyydä käyttämään sitä uudessa - ja jätä kaiken varalta urn talteen itsellesi.
HUOM! Jos käyttörajatussa kokoelmassa julkaistuun työhön vaihtaa pdf-tiedoston, uusi pdf on ilman lisätoimenpiteitä avoimesti saatavilla ts. siitä poistuu käyttörajaussuojaus. Toistaiseksi suositellaan opiskelijan tekevän uuden tallennuksen uuden pdf:n kanssa, mikäli ohjaajalta on tullut lupa pdf:n vaihtamiselle.

Käytännössä/teknisesti voimme vaihtaa pdf-tiedoston julkaistuun tallennukseen, mutta VAIN opinnäytetyön ohjaajan kirjallisella luvalla (sähköposti). Kannattaa tilannekohtaisesti harkita kertooko tästä mahdollisuudesta. Jos tästä kirjoittaa opiskelijalle, kannattaa sanat asetella siihen suuntaan, että pdf-vaihtoja tehdään vain poikkeustapauksissa ja ainoastaan ohjaavan opettajan luvalla. Lisäksi on huomioitava, että Theseuksessa julkaistava työ on sama kuin työn arvosteltu versio - jälkikäteen parantelua ei siis saa tehdä. Poikkeuksena tilanne, jossa olemme juuri ennen opiskelijan sähköpostia julkaisseet opinnäytetyön: silloin voi venyttää sääntöä, kunhan opiskelija toimittaa uuden pdf:n niin nopeasti, että ehdimme vaihtaa sen saman työpäivän aikana - tässä tilanteessa voi siis vaihtaa pdf:n uuteen ilman ohjaajan kirjallista lupaa pdf:n. Muuten aina ohjaavan opettajan kirjallinen vaihtolupa.

Jos ohjaava opettaja antaa vaihtoon luvan, tallennamme lupasähköpostin K-asemalle. Samoin tallennamme sinne Theseuksen alkuperäisen opinnäytetyön pdf:n sekä sen korvaavan uuden pdf:n. EMME tarkista kirjastossa pdf-tiedostojen vastaavuutta!
Tallenna pdf-tiedostot ja opiskelijan kanssa käyty sähköpostittelu K-asemalle, niissä tilanteissa, joissa vaihto tehdään poikkeuksena ilman ohjaavan opettajan lupaa eli käytännössä samana päivänä kuin ensimmäinen tallennus on julkaistu.

• K-aseman kansio, jonne viesti ja pdf:t tallennetaan K:\Kirjasto\Julkaisut\Opinnäytteet\Theseus\Vaihdetut pdf_tiedostot ont
  • ohje tiedoston vaihtoon
  • Ilmoita opiskelijalle sähköpostilla, kun pdf on vaihdettu (ohjaaja voi olla viestissä cc:nä).

Sivu luotu 07/2021/hr
Päivitykset: 16.9.21/hr käyttörajatun kokoelman pdf-tiedostoa ei saa vaihtaa