Avoin tiede ja TKI: Avoin julkaiseminen (Open Access)

Avoimet tiedejulkaisut maailmalla

Avoimet julkaisuarkistot

OpenDoar
- maailmanlaajuinen avointen julkaisuarkistojen hakemisto

Esimerkkejä tunnetuista:

Missä julkaista?

Mitä on avoin julkaiseminen?

Julkaisu on avoin, kun se on Internetin kautta kokonaisuudessaan ilmaiseksi ja esteettömästi kenen tahansa luettavissa, tulostettavissa ja kopioitavissa.

Kultainen OA (Gold OA) ja timantti OA (Diamond OA)
Julkaiseminen kirjoittajamaksuja perivissä Open Access -julkaisuissa aiheuttaa yleensä tutkijalle/tutkimusryhmälle/organisaatioille kustannuksia. Kirjoittajamaksut (APC-maksut) vaihtelevat muutamasta kymmenestä eurosta tuhansiin euroihin. Julkaisu on tässä tapauksessa maksutta käytettävissä/ kustantajan tai muun välittäjän verkkopalvelussa. Tarjolla on myös paljon gold OA -lehtiä, jotka eivät peri maksuja julkaisemisesta. Tällöin saatetaan käyttää nimitystä timantti OA (diamond OA), ja sillä tarkoitetaan avointa julkaisemista ilman kirjoittajamaksua.

Vihreä OA (Green OA, rinnakkaistallentaminen)
Julkaisu tai sen osa voidaan kustantajan luvalla rinnakkaistallentaa tieteenala- tai organisaatiokohtaiseen julkaisuarkistoon, jossa se on vapaasti saatavilla joko heti tai ennalta määrätyn embargoajan jälkeen. Kustantaja voi myös rajata sitä, minkä version saa rinnakkaistallentaa. Rinnakkaistallentaminen on tutkijalle ilmaista.

ResearchGate, Academia.edu ym. tutkijoiden yhteisöpalvelut eivät ole virallisia rinnakkaistallennuskanavia, koska ne eivät täytä esim. pysyvyyden vaatimusta. Rinnakkaistallentamisen oikeuksia voi tarkistaa Sherpa/Romeo palvelusta sekä kustantajien ja lehtien verkkosivuilta.

Hybridi OA
Kirjoittaja voi ostaa yksittäisen artikkelin avoimeksi maksamalla APC-maksun, joka on yleensä tuhansia euroja. Hybridilehti on eri asia kuin OpenAccess -lehti, jossa kaikki artikkelit ovat avoimesti saatavana. Hybridijulkaisuissa on kyse tuplarahastuksesta, sillä tällöin kustantaja rahastaa sekä tilausmaksuilla että kirjoittajamaksuilla.

Avoin julkaiseminen : varo saalistajia!

Open access -julkaisemisen kääntöpuolena ovat saalistavat open access -kustantajat (predatory open access publishing), jotka hyödyntävät ns. kultaista OA-julkaisemista eli lukijoille täysin maksutonta tieteellistä julkaisufoorumia.

Kyseiset kustantajat perivät kirjoittajilta kohtuuttomia julkaisumaksuja ja julkaisevat rahasta oikeastaan mitä tahansa. Käytössä ei yleensä ole kunnollista vertaisarviointijärjestelmää. Sekä kustantajien että heidän julkaisemiensa lehtien nimet ovat usein varsin harhaanjohtavia, ja kustantajan instituution takaa paljastuu varsin usein yksityisosoite. Mikäli siis saat sähköpostiisi viestiä kustantajalta, joka on kiinnostunut julkaisemaan esimerkiksi konferenssiesityksesi, ole tarkkana. Useimmat huomaa huijaukseksi ja roskapostiksi jo pelkän viestin tyylin ja kieliasun perusteella, mutta osa saattaa olla hyvinkin vakuuttavia. Epäilyn herätessä kannattaa kustantaja googlettaa, sillä vältettävistä ja epämääräisistä OA-kustantajista löytyy helposti tietoa. Voit kysyä neuvoa myös LUT-tiedekirjastosta, autamme mielellämme!

Hyödyllisiä linkkejä:

8 vinkkiä saalistajajulkaisun tunnistamiseen

Vältä maksumuurit: Unpaywall ja Dissemin

Avoimen julkaisemisen jatkuvasta lisääntymisestä huolimatta valtaosa tieteellisisistä artikkeleista on edelleen maksumuurien takana. Jos löysit kiinnostavan artikkelin, mutta sitä ei löydy LUT-tiedekirjaston tietokannoista, kokeile josko artikkelista olisi jostain saatavilla final draft -versio. Google Scholar on tässä mainio apu, mutta voit kokeilla myös oheisia, artikkelin DOI-numeroa hyödyntäviä palveluja.

Unpaywall ja Dissemin paikantavat artikkelista mahdollisesti saatavilla olevat ilmaisversiot. Open Access Button toimii kuten edelliset, mutta lisäksi sitä kautta voit lähettää OAButton -tiimille pyynnön artikkelista jonka toivoisit olevan ilmaiseksi saatavilla.

Tutustu palveluihin alla olevista linkeistä. Nämä ja muut vaihtoehtoiset tavat päästä lukemaan maksullisia tutkimusjulkaisuja löytyvät koottuna myös FinElibin Alternative Access -sivulta.

Avoimen julkaisemisen sanastoa

Embargo
Kustantajan määrittelemä viive- / karenssiaika, jonka aikana aineistoa ei saa julkaista vapaasti verkossa. Embargo-aika alkaa joko elektronisen version tai painetun version ilmestymispäivästä riippuen siitä, kumpi tapahtuu aiemmin. Embargoaika on yleensä 6-36 kk.

APC (article processing charge)
Käsittelymaksu, joka peritään kirjoittajalta, kun hän julkaisee artikkelin gold open access- tai hybridilehdessä.

Final published version (tai publisher PDF)
Julkaisu siinä muodossa kuin kustantaja sitä sähköisesti jakelee

Institutional repository (tai Institutional server)
Korkeakoulun tai tutkimuslaitoksen avoin julkaisuarkisto, esim. Theseus

Post-print (myös final draft tai author-accepted version)
Viimeinen kirjoittajalta kustantajalle lähtenyt mahdollisen vertaisarvioinnin jo läpikäynyt korjattu versio, jossa kustantajan taittotyö ei vielä näy.  Termissä oleva 'post' (jälkeen) koskee sisältöä, ei painamista. Versio on "in terms of content" eli sisällöllisesti sama kuin lopullisessa julkaisussa oleva artikkeli. Proof-vesileimalla varustettu versio ei enää täytä final draft -version kriteereitä (liian valmis).

Pre-print käsikirjoitusversio, jota ei ole vertaisarvioitu.

Avoimen julkaisemisen edut

• Lisää tutkimuksen näkyvyyttä ja vaikuttavuutta
  • Lisää vuorovaikutusmahdollisuuksia
  • Lisää todennäköisyyttä tulla viitatuksi