Vastuullinen tiede edistää luotettavaa ja yhteisesti hyväksyttyä tapaa tuottaa, julkaista ja arvioida tutkittua tietoa. Se tukee tieteen avoimuutta, läsnäoloa ja käyttöä yhteiskunnassa.
Vastuullinen tiede on käsitteenä melko uusi: se kokoaa yhteen tutkimusetiikan, tiedeviestinnän, tieteen avoimuuden ja arvioinnin teemat ja sen, miten nämä eri teemat toimivat rinnakkain saman päämäärän eteen. Vastuullisen tieteen teemat muodostavat yhdessä raamit hyvälle tieteentekemiselle ja TKI-toiminnalle.
Avoimuuden periaatteita noudattava TKI-toiminta on myös vastuullista TKI-toimintaa: luotettavaa, eettistä, toistettavaa ja läpinäkyvää. Avoimuuden lisäksi on kuitenkin huomioitava myös hyvä tieteellinen käytäntö kaikissa TKI-toiminnan vaiheissa.
Tutkimuseettinen neuvottelukunta (TENK) on yhteistyössä suomalaisen tiedeyhteisön kanssa laatinut tutkimuseettisen ohjeen hyvästä tieteellisestä käytännöstä (HTK) ja sen loukkausepäilyjen käsittelemisestä. Tämän ns. HTK-ohjeen tavoitteena on edistää hyvää tieteellistä käytäntöä (responsible conduct of research) ja samalla varmistaa, että loukkausepäilyt voidaan käsitellä asiantuntevasti, oikeudenmukaisesti ja mahdollisimman nopeasti.
LAB-ammattikorkeakoulu on sitoutunut hyvään tieteelliseen käytäntöön ja sen loukkausepäilyjen käsittelemiseen. HTK koskee varsinaisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan lisäksi myös muuta korkeakoulussa tapahtuvaa toimintaa, kuten opetus- ja ohjaustyötä, opetusmateriaaleja, kirjallisesti ja suullisesti annettuja lausuntoja, arviointeja, ansio- ja julkaisuluetteloita sekä yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen tilanteita niin painetuissa kuin sähköisissäkin julkaisukanavissa, myös sosiaalisessa mediassa.
HTK pähkinänkuoressa
Tutkimuseettinen tukihenkilö tarjoaa neuvoja ja apua erilaisten tutkimuseettisen kysymysten ratkaisemisessa sekä edistää hyvää tieteellistä käytäntöä (HTK). Tukihenkilöön voi ottaa yhteyttä, jos esimerkiksi epäilee hyvän tieteellisen käytännön loukkausta tai jos on joutunut itse epäilyn kohteeksi. Tukihenkilön kanssa käytävät keskustelut ovat luottamuksellisia.
Jos organisaatiossa tulee ilmi hyvän tieteellisen käytännön loukkausepäily, tukihenkilö neuvoo oman organisaation osapuolia esimerkiksi HTK-prosessin kulkuun ja HTK-ilmoituksen tekemiseen liittyvissä seikoissa. Tukihenkilö on puolueeton neuvonantaja, joka ei ratkaise sitä, onko loukkausta tapahtunut tai osallistu tapauksen selvittämiseen.
Jaakko Kuha
tutkimuspalveluasiantuntija
Yhteystiedot >
Victoria Kompanets
tutkimuspalveluasiantuntija
Yhteystiedot >
Lue lisää TENKin laatimista suosituksista tukihenkilötoiminnalle >
Hyvän tieteellisen käytännön (HTK) loukkaukset jaotellaan vilppiin ja piittaamattomuuteen.
Sen lisäksi, että piittaamattomuus hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja vilppi tieteellisessä toiminnassa ovat hyvän tieteellisen käytännön vastaisia, ne voivat olla myös lainvastaisia tekoja.
Aidot tieteelliset tulkinta- ja arviointierimielisyydet sitä vastoin ovat osa tieteellistä keskustelua eivätkä loukkaa hyvää tieteellistä käytäntöä.
Vilppi
Vilppi tieteellisessä toiminnassa merkitsee tiedeyhteisön ja usein myös päätöksentekijöiden harhauttamista. Se on väärien tietojen tai tulosten esittämistä tiedeyhteisölle tai niiden levittämistä. Vilppi jaetaan kolmeen alakategoriaan: sepittämiseen, vääristelyyn ja plagiointiin.
Piittaamattomuus hyvästä tieteellisestä käytännöstä
Piittaamattomuus hyvästä tieteellisestä käytännöstä ilmenee törkeinä laiminlyönteinä (gross negligence) ja holtittomuutena tutkimustyön eri vaiheissa. Sellaisia ovat mm. muiden tutkijoiden osuuden vähättely tai mainitsematta jättäminen julkaisussa, puutteellinen viittaaminen, huolimaton raportointi ja itsensä plagiointi.
Lue lisää: HTK-loukkaukset
Epäilyt piittaamattomuudesta ja vilpistä käsitellään hyvän tieteellisen käytännön loukkaamista koskevien epäilyjen käsittelyprosessissa eli HTK-prosessissa. Epäilyt hyvän tieteellisen käytännön loukkauksista tutkitaan siinä tutkimusorganisaatiossa, jossa epäilty loukkaus on tapahtunut.
EU -hankkeiden hyvää tieteellistä käytäntöä ohjataan omalla tutkimusetiikan ohjeistuksellaan.