LUTPub-tallennusohjeet opinnäytetöille

1. Valitse kokoelma ja aloita tallennus

Mene LUTPubin pääsivulle (linkki avautuu uuteen selainikkunaan) ja kirjaudu oikeassa yläkulmassa olevasta linkistä 'Kirjaudu' (Login).

Valitse kirjautumistavaksi 'Haka-kirjautuminen (LUT-yliopiston opiskelijat ja henkilökunta)'. Käytä kirjautumiseen opiskelijatunnustasi.

Valitse oikea kokoelma: 'Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt', 'Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat' tai 'Lisensiaatintutkielmat'.

Kokoelman sivulta löydät linkin 'Tallenna uutta aineistoa tähän kokoelmaan'.

HUOM! Mikäli LUTPub-tallennuksesi ei sisällä pdf-tiedostoa eli et hyväksy työsi julkaisua LUTPubissa, toimita yksi kappale kansiin sidottua opinnäytetyötäsi LUT opiskelijapalveluihin (linkki avautuu uuteen selainikkunaan) arvostelua varten. Tallenna kuitenkin työsi kuvailutiedot LUTPubiin.

2. Tallenna kuvailutiedot LUTPubiin

Lisää LUTPubin tallennuslomakkeelle opinnäytetyösi kuvailutiedot joko valikosta valitsemalla, kirjoittamalla tai kopioimalla työsi tekstitiedostosta. Joidenkin kuvailutietojen yhteydessä on tallennuslomakkeella ohjeita. Pakolliset tiedot on merkitty asteriksilla (*).

Opinnäytteen tyyppi *

Valitse hiirellä tarjolla olevista vaihtoehdoista oikea.

Koulutusohjelma *

Valitse hiirellä tarjolla olevista vaihtoehdoista oikea.

Tekijä(t) *

Täydennä sukunimesi ja etunimesi niille varattuihin kenttiin ja valitse painike 'Lisää'. Tietosuojasi vuoksi älä lisää kaikkia etunimiäsi.

Nimeke *

Täydennä kenttään opinnäytetyösi kirjoituskielen mukainen nimi. Jos työsi nimessä on alaotsikko, oikea kirjoitusasu on Otsikko : alaotsikko.

Muu nimeke

Jos opinnäytetyösi pdf-tiedostossa on käännös työn nimestä, täydennä se tähän ja valitse painike 'Lisää'. Jos työsi nimessä on alaotsikko, oikea kirjoitusasu on Otsikko : alaotsikko.

Päivämäärä *

Täydennä kenttään 'Vuosi' työsi pdf-tiedostossa oleva vuosiluku. Kuukausi ja Päivä-kentät jätetään tyhjiksi.

Kieli *

Valitse hiirellä tarjolla olevista työsi kirjoituskieli.

Tiivistelmä(t) *

Kopioi kenttään työsi tekstitiedostosta työn kirjoituskielen mukainen tiivistelmäteksti. Poista tekstistä muotoilut, kuten tavutus, ennen kopiointia. Valitse painike 'Lisää'. Huom! Lisäyksen jälkeen teksti tulee kentän alapuolelle yhteen pötköön.

Jos työssäsi on käännöskielinen tiivistelmä, lisää sen teksti samalla tavalla.

Avainsanat

Lisää työsi tiivistelmissä olevat avainsanat yksitellen, siinä järjestyksessä kuin ne tiivistelmässäsi ovat. Lisää ensin kirjoituskieliset avainsanat. Käytä pieniä alkukirjaimia muille kuin nimisanoille.

Kirjoita tai kopioi kaikki avainsanat syötekenttään avainsana kerrallaan. Jos kirjoitat avainsanat, paina 'Enter' jokaisen jälkeen, kirjoita seuraava ja paina 'Enter'. Jatka näin, kunnes olet kirjoittanut kaikki avainsanasi syötekenttään. Jos kopioit avainsanat työstäsi, kopioi ne yksi kerrallaan LUTPubiin. Kun kaikki työsi avainsanat ovat LUTPubin syötekentässä, valitse lopuksi painike 'Lisää'. Kaikki avainsanat tulevat näkyviin syötekentän alle.
Vaihtoehtoisesti voit lisätä avainsanat yksitellen: kirjoita (kopioi) avainsana, paina 'Enter' ja valitse 'Lisää'.

Lisää työsi käännöskielisen tiivistelmän avainsanat samalla tavalla.

Painopistealueet *

Valitse tarjolla olevista vähintään yksi. Voit valita useampia pitämällä ctrl-painiketta pohjassa samalla, kun valitset listasta hiirellä. Keskustele tarvittaessa työsi ohjaajan kanssa.

Sivumäärä

Täydennä tähän työsi pdf-tiedoston viimeinen näkyvissä oleva sivunumero.

Käyttöoikeustieto (lisenssi) *

Valitse tarjolla olevista yksi. Tietoa valinnan tueksi löytyy esim. kirjaston oppaasta (linkki avautuu uuteen selainikkunaan).

Embargo

Tähän ei täydennetä mitään, koska opinnäytetyö on lain mukaan julkinen asiakirja.

Jatka seuraavaan vaiheeseen valitsemalla painike 'Seuraava >'

3. Lisää PDF-tiedosto

Liitä opinnäytetyösi pdf-tiedosto tallennukseesi sivulla 'Aineiston tallennus'. Toivomme tiedostomuotoa pdf/a. Emme julkaise tekstitiedostoja.

Jätä kenttä 'Tiedoston kuvaus' tyhjäksi.

Jatka seuraavaan vaiheeseen valitsemalla sivun lopusta painike 'Seuraava >'.

4. Tarkista tiedot

Tarkista syöttämäsi tiedot sivulla 'Tarkasta tiedot'. Tarvittaessa pääset muokkaamaan kuvailutietoja ja/tai vaihtamaan pdf-tiedoston valitsemalla painikkeen 'Korjaa jokin näistä'.

Kun kaikki on kunnossa, jatka tallennusta valitsemalla sivun lopusta painike 'Seuraava >'.

5. Hyväksy julkaisulisenssi ja viimeistele tallennuksesi

Pääset tallennuksessa loppuun lukemalla ja hyväksymällä julkaisulisenssin: rasti ruutuun 'Hyväksyn lisenssin'.

Valitse lopuksi sivun lopusta painike 'Tallenna'.

Tallennus on valmis ja se on siirtynyt kirjaston työjonoon odottamaan julkaisutarkistusta!

Voit seurata aineiston käsittelyä LUTPubissa Tallennukset-sivulla.