Terveysala

Hoitotyö ja fysioterapia

Terveysportti.fi

Terveysportti

Terveydenhuollon ammattilaisten päivittäistä työtä helpottava portaali, joka koostuu lukuisista eri tietokannoista, esim. Hoitotyön tietokanta, Lääketietokanta, Akuuttihoito ja anestesia, Ensihoito-opas, Pitkäaikaissairaudet, Työterveys ja kuntoutus sekä.Vahusten hoito ja hoiva. Terveysportin etusivulla tummalla fontilla näkyvät tietokannat ovat LABin opiskelijoiden ja henkilöstön käytössä.
Palvelun tuottaa Kustannus Oy Duodecim.

Oppiportti

Sisältää lukuisia e-kirjoja, verkkokursseja, laitekoulutuksia.ja luentokokonaisuuksia.

Suoritettujen verkkokurssien todistusten saaminen:

Todistusten saamiseen vaaditaan henkilökohtainen Duodecim-tili. Tilin pääsee luomaan menemällä LAB Primon kautta Oppiporttiin Haka-tunnistautumisen kautta. Tilin luominen: Oma Oppiportti -> Uusi käyttäjä. Omilla tunnuksilla voi sen jälkeen kirjautua suoraan Oppiporttiin ilman HAKA-tunnistautumista.

Ohjevideo henkilökohtaisten Duodecim-tunnusten luomiseen.

Vinkkejä Terveysportin ja Oppiportin käytön virhetilanteisiin:

Oppiportin ja Terveysportin samanaikainen käyttö:

Oppiportin etusivulla on linkki Terveysporttiin ja vastaavasti Terveysportin etusivulta pääsee Oppiporttiin. Käyttämällä näitä linkkejä palvelu saattaa unohtaa LAB-ammattikorkeakoulun organisaatio-kirjautumisen, jolloin Terveysportin linkit näyttäytyvät harmaina tai käyttäjä saa virheilmoituksia.

Siirtyminen linkin kautta Oppiportista Terveysporttiin ja toisinpäin onnistuun silloin, kun sivun oikeassa ylälaidassa lukee LAB-ammattikorkeakoulu (ks. kuvat 1 ja 2).

Kuva 1. Sivun ylälaita Terveysportissa

Kuva 2. Sivun ylälaita Oppiportissa

Jos haluat käyttää Oppiporttia ja Terveysporttia yhtä aikaa, kannattaa kumpaankin tietokantaan mennä LAB Primon kautta, myös silloin, kun aiot käyttää Oppiporttia henkilökohtaisilla Duodecim-tunnuksillasi.

Jos tästä huolimatta saat virheilmoituksen, esim. ”Sinulla ei ole käyttöoikeutta palveluun” tai Terveysportin linkit eivät toimi ja sivun ylälaidassa näkyy pelkkä rakennus-kuvake tai oma nimesi, voit kokeilla seuraavia vaihtoehtoja:

a)  kirjaudu ulos ja mene aineistoon uudestaan LAB Primon kautta tai

b)  käytä palveluita eri selaimella tai

c)  kokeile mennä tietokantaan yksityisen selauksen kautta

Yksityinen selaus poistaa automaattisesti selaustietosi, kuten salasanat, evästeet ja selaushistorian jättämättä jälkiä selausistunnostasi. Kirjaudu LAB Primoon ja etsi Tietokantahaun kautta Terveysportti. Klikkaa tietokannan nimeä hiiren oikealla painikkeella ja valitse Open Link in New Private Window (firefox-selain, kuva 1) tai Open link in incognito window (chrome-selain, kuva 2). Etene sen jälkeen Kokotekstin saatavuus -linkin kautta Terveysporttiin. Sama ohje pätee myös Oppiporttiin menemiseen.

Kuva 1. Firefox-selaimen käyttö.

Kuva 2. Chrome-selaimen käyttö