Primo: Suomeksi

Lainojen uusinta

Uusiaksesi lainasi Primossa kirjaudu sisään HAKA-tunnuksillasi tai kirjastokortillasi (vain ulkopuoliset asiakkaat). Kun olet sisäänkirjautuneena, klikkaa oikeassa yläkulmassa näkyvän nimesi vieressä olevaa nuolta ja valitse valikosta Lainat | My Loans. Jos lainan voi uusia sen vieressä näkyy uusinta-painike.

Primossa ei lasketa uusimiskertoja, vaan lainoille annetaan kokonaislaina-aika, jonka sisällä lainat voi uusia, ellei niihin ole varauksia. Eräpäivä siirtyy uusimishetkestä 14 tai 28 vuorokauden päähän.

Lainaa ei voi uusia, jos kirjaan on varaus tai kokonaislaina-aika on täyttynyt.

Henkilökunnan lainat uusitaan automaattisesti, kun se on mahdollista.

Varaukset

Voit varata Lappeenrannan ja Lahden sekä lainassa olevia että hyllyssä paikalla olevia painettuja kirjoja kirjautumalla Primoon.

Kun löydät haluamasi, klikkaa teoksen nimeä ja sitten Varaus/Request -sanaa. Valitse Noutopaikka/PickUp Location ja klikkaa Tee varaus/Send request.

Kun saat sähköpostiisi ilmoituksen varauksen saapumisesta, voit tulla noutamaan sen kirjaston varaushyllystä. Muista lainata varauksesi!

Varaukset löytyvät hyllystä saapumisilmoituksessa ilmoitetun varaustunnuksen avulla. Varaukset on järjestetty asiakkaan sukunimen mukaan aakkosjärjestykseen.

Kirjautuminen Primoon

LUTin ja LABin opiskelijat ja henkilökunta kirjautuvat Primoon korkeakoulun käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Muistathan käyttää LUT Primoa tai LAB Primoa.

Muut käyttäjät kirjautuvat LUT Primoon kirjastokortin numerolla ja salasanalla. Aseta uusi salasana, kun kirjaudut ensimmäisen kerran. Kirjoita salasanakenttään joku merkki/merkkejä, tämä ohjaa sinut sivuille, jossa pääset lähettämään itsellesi linkin, josta pääset asettamaan salasanan. Jos järjestelmä ilmoittaa tässä kohtaa virheellisestä salasanasta tai mikäli olet unohtanut salasanan, ota yhteyttä kirjastoon (kirjasto.lappeenranta@lut.fi tai kirjasto.lahti@lut.fi) ja salasanasi nollataan, jonka jälkeen pääset taas asettamaan uuden salasanan edellä mainitulla tavalla.

E-aineistot

E-aineistot ovat käytettävissä LUT Primossa ja LAB Primossa kirjautumisen (Haka login) jälkeen.

Myöhästymismaksut

Myöhästymismaksut voi maksaa verkkopankissa Primon Omat tiedot -osiossa olevan Maksa maksut-linkin kautta. Pienin mahdollinen maksu verkkopankissa on 0,65€.

Jos sinulla on maksuissa kadonneen tai turmeltuneen aineiston korvaamiseen liittyviä maksuja, et voi maksaa maksujasi Primon kautta. Ole tällöin ensin yhteydessä kirjastoon (kirjasto.lappeenranta@lut.fi tai kirjasto.lahti@lut.fi).

Lainakieltoraja on 15€.

Primo pikaopas

LUT ja LAB Primosta löydät LUT-tiedekirjaston painetut aineistot ja oman korkeakoulusi e-aineistot yhdellä haulla. Voit rajata hakutulosta oikean reunan valikon kautta esimerkiksi saatavuuden, kielen tai julkaisuvuoden mukaan.

Muista hakupalveluista tutut fraasihaku "lainausmerkeillä", sanankatkaisu *-merkillä ja Boolen operaattorit AND ja OR toimivat LUTin ja LABin Primoissa.

Tutustu myös järjestelmätoimittajan ohjeisiin

Omat tiedot

Kirjaudu sisään oikeassa yläkulmassa. Omissa tiedoissa voit uusia lainasi, tarkistaa varaustesi tilanteen tai maksaa myöhästymismaksuja.

Kirjastokortti

Kirjastokortti-kohdasta avautuu yleiskatsaus jossa näet yhdellä silmäyksellä omat asiakkuusstietosi. Voit siirtyä tarkastelemaan tarkemmin osioita lainat, varaukset, maksut, lainakiellot ja viestit sekä omat tiedot.

Suosikit

Suosikit -kohdasta pääset tarkastelemaan tallentamaisi hakutuloksia ja hakuja. Voit myös tilata sähköpostiisi uutuusvahdin tallentamistasi hauista.