LAB - Tiedonhankinnan työkalupakki

Miten tiedonhakuun kannattaa ryhtyä ja mitä vaiheita siihen kuuluu? Työkalupakki auttaa vaihe vaiheelta eteenpäin.

Hakuesimerkki

Kun aloitat LAB Primon käytön, kirjaudu sisään sivuston oikeasta yläreunasta hakatunnuksillasi (LAB opiskelijat ja henkilökunta).

Perushaku

Aloita hakeminen löytämilläsi hakusanoilla. Suomenkielisillä hakusanoilla tuloksia voi tulla vähän, käytä silloin yleisempiä sanoja (esim. ammattikorkeakouluopiskelijat -> opiskelijat)

Kuva LAB Primon hakuikkunasta, johon kirjoitettu hakulauseke opiskel* (hyvinvointi OR jaksaminen)

Tehtyäsi haun voit rajata saamaasi hakutulosta oikean reunan valikon avulla. Hakua kannattaa rajata esimerkiksi saatavuuden, aineistotyypin tai julkaisuvuoden mukaan.

LAB Primon hakunäkymä, jossa hakutulos ja oikean reunan saatavuus, aineistotyyppi ja julkaisuvuosi -valikot avattuina

Hakuja kannattaa tehdä myös englanniksi. Erityisesti tutkimusartikkeleita julkaistaan lähinnä englanniksi, niitä löytyy rajaamalla haku vertaisarvioituihin kausijulkaisuihin (ks. video Primo: tieteellisten artikkeleiden haku (4:12)). Englanninkielisillä hakusanoilla hakutuloksia tulee enemmän, joten hakusanat voivat olla tarkempia ja rajauksia enemmän. Voit myös tarkentaa hakua ja pienentää hakutulosta kohdistamalla haun aihekenttään hakuikkunan alla olevasta pudotusvalikosta (oletus "Kaikki kentät"). Jos kokeilet useita eri hakusanoja, klikkaa "Muista kaikki suodattimet" -kuvaketta haun rajausten alta jotta tekemäsi rajaukset ovat voimassa myös uusissa hauissasi.

Primon hakuliittymä jonne tehty haku student* (managing OR coping OR well-being) (university OR higher education) rajauksilla vertaisarvioidut kausijulkaisut ja julkaisuvuodet 2017-2023

Lisätietoja löytämistäsi hakutuloksista saat klikkaamalla hakutuloksen otsikkoa. Lisätiedoista löydät esimerkiksi tiivistelmän ja aihetta kuvaavia sanoja ja viittausohjeen. Verkkomateriaalin linkki löytyy joko hakutuloslistalta (Download PDF tai Read online) tai "Saatavilla verkossa" linkkiä klikkaamalla.

Tarkennettu haku

Jos saat perushaussa turhan suuren määrän hakutuloksia ja joukossa on paljon sellaisia, jotka eivät ole aiheesi kannalta osuvia, kannattaa kokeilla tarkennettua hakua.

Tarkennetun haun puolella voit kohdistaa haun esim. nimekkeeseen tai aiheeseen (ao. kuvassa). Voit myös halutessasi kohdistaa jonkun hakusanoista esim. nimekkeeseen ja toisen aiheeseen. Nimekkeeseen kohdistaminen (hakusanan pitää esiintyä hakutuloksen nimekkeessä) on jo hyvin tarkka rajaus, jota käyttämällä aiheeseen sopivia artikkeleita voi jäädä pois. Aiheeseen kohdistamalla taas varmistuu siitä, että hakusana on varmasti ainakin yhtenä keskeisenä aiheena hakutuloksina saaduissa julkaisuissa.

Voit myös halutessasi tehdä rajaukseen julkaisuajankohtaan, mutta sen ehtii tehdä myös seuraavassa vaiheessa, kun haku on tehty.

Jos etsit tutkimusartikkeleita, kannattaa haku rajata vertaisarvioituihin kausijulkaisuihin (ao. kuvassa).

Vinkki! Voit tallentaa hakusi hakutuloslistan yläreunan "Tallenna haku" painikkeella ja yksittäisiä hakutuloksia voit tallentaa kunkin hakutuloksen yhteydessä olevasta nastasta. Tallennetut haut ja hakutulokset löydät oikeasta yläreunasta oman nimesi alta kohdasta Suosikit.