Skip to Main Content

E-books: Ongelmia e-aineistoissa? - Problems with e-resources?

LUTin ja LABin e-kirjat

Yleisiä ohjeita ongelmatilanteessa

1) Kokeile toista selainta. Voit kokeilla myös käyttää selaimesi "Private"/"Incognito" toimintoa.
2) Tarkista verkkoyhteytesi toimivuus ja tarvittaessa käynnistä yhteytesi uudelleen.
3) Käynnistä laitteesi uudelleen.

LUT Primoon ja LAB Primoon liittyvät ongelmat

1) Onko sinulla LUTin tai LABin käyttäjätunnukset? Sinulle tulee olla yliopiston tai ammattikorkeakoulun myöntämät yleistunnukset, jotta voit käyttää e-aineistoja. Jos tunnuksesi eivät toimi, ota yhteyttä Student Helpdeskiin: student.ithelpdesk@lut.fi  

2) Olethan kirjautunut LUT Primoon tai LAB Primoon? Muista aina kirjautua oman organisaatiosi Primoon. Aineistoon mennessä selaimen osoiterivillä tulee näkyä joko ezproxy.cc.lut.fi (LUTin e-aineistot) tai ezproxy.saimia.fi (LABin e-aineistot).

3) Toimivatko muut e-aineistot Primossa? Esim. toinen samassa kokoelmassa oleva e-kirja tai e-lehti? Jos et pääse mihinkään aineistoon, voi tunnuksissasi olla jokin vika. Ota yhteyttä Student Helpdeskiin: student.ithelpdesk@lut.fi  

4) Käytätkö VPN-yhteyttä? VPN saattaa sekoittaa HAKA-kirjautumisen ja Primon yhteistoiminnan, joten katkaise VPN-yhteys.

LUT-tiedekirjaston Primo-käyttöopas

E-aineisto ei toimi?

Jos e-kirja tai e-lehti ei avaudu LUT Primon tai LAB Primon kautta, niin tarkista seuraavat asiat:

  • Onko aineistossa mahdollisesti käyttökatko? Niistä tiedotetaan aineistontarjoajan omilla kotisivuilla.
  • Jos et voi ladata e-kirjaa laitteeseesi, tarkista lukuohjelman ohjeet ja että sinulla on käytössä oikea lukemiseen tarvittava ohjelmisto? Esim. Adobe Readerista tulee yleensä olla Adobe Digital Editions -versio.
  • Oletko tarvittaessa luonut omat tunnukset e-kirjapalveluun (kuten Oppiportti) ja kirjautunut palveluun?
  • Onko e-aineistoa edes mahdollista ladata omalle laitteelle? Kaikki kustantajat eivät tätä salli.
  • Huomioithan myös, että joissakin aineistoissa sallitaan vain yksi yhtäaikainen käyttäjä.
  • Jos kaiken pitäisi olla kunnossa eikä e-kirja silti avaudu, niin ilmoita siitä kirjastoon sähköpostitse: kirjasto.hankinnat [at] lut.fi

Ongelmatilanteen kuvailu

Ilmoittaessasi kirjastoon toimimattomasta e-aineistoista muista kuvailla ongelmaa mahdollisimman tarkasti:

1) Olitko kampuksella vai etänä ongelman ilmentyessä?
2) Jos olit kampuksella, olitko kiinteässä vai langattomassa, koulun verkossa vai jossakin muussa?
3) Jos sait virheilmoituksee niin missä vaiheessa ja millaisen? Jos mahdollista niin kopioi ilmoitus tai ota siitä kuvankaappaus.
4) Mitä aineistoa yritit käyttää kun virhetilanne ilmeni (e-kirja / lehti / artikkeli, aineiston ja aineistontarjoajan nimi, mahdollinen Primosta saatava "Pysyvä linkki" aineistoon)?
5) Mitä selainta käytit?

General instructions

1) Try another web browser. You can also use the browser´s "Private"/"Incognito" browsing mode.
2) Check your network status and if needed, restart the connection.
3) Restart your device.

Problems with access via LUT Primo or LAB Primo

1) Are you a member of LUT or LAB? You need to have a user account to LUT or LAB before you can access e-resources. If you have a user account and it does not work, contact Student Helpdesk: student.ithelpdesk@lut.fi  

2) Did you log in to LUT Primo or LAB Primo? Remember to log in to your own organization´s Primo search services. When accessing an e-resource on browser´s address bar should read either ezproxy.cc.lut.fi (for LUT) or ezproxy.saimia.fi (for LAB).

3) Can you access other e-resources, e.g. other e-books of the same service provider, e-books of other services, or e-journals? If not, your user account might face some technical difficulties and you should contact Student Helpdesk: student.ithelpdesk@lut.fi  

4) Are you using VPN? VPN might interfere with HAKA-login that is used in Primo, so disconnect VPN.

LUT University Library's Primo user guide

E-resources not functioning?

If an e-book or e-journal link in LUT Primo or LAB Primo is not functioning, check following things:

  • Is resource provider having a service break? Check their own web pages for information.
  • Do you have the right reader software? For example, Adobe Reader is not valid, if Adobe Digital Editions is required. Have you downloaded and installed the reader programme on your device? Have you authorised the device?
  • Have you created your own user account to the e-book service if required and logged in?
  • Is it even possible to download the book into a reader programme? That is not always allowed.
  • Notice that some e-books have only one concurrent user at a time.
  • If an e-book does not open in a browser when it should be possible, please notify us in the library by e-mail: kirjasto.hankinnat [at] lut.fi
     

Describing the problem

When informing the library about the problem by e-mail, please give the following information:

1) Did the problem occur at the campus or outside the campus?
2) If the problem occurred at the campus, did you use fixed or wireless connection? If wireless connection, university's or some other network?
3) What type of an error message is encountered (word for word, if possible, or even with a screenshot) and at what stage of the process?
4) Which book, journal or article does the problem refer to? If possible, please attach a direct link to the material.
5) Which Internet browser were you using when the problem occurred?