Opiskelijalla olevat opinnäytetyön julkaisemisvaihtoehdot LABissa

Opinnäytetyö on julkinen asiakirja, joten vähintään tieto sen olemassa olosta täytyy olla julkinen (julkisuusvaade täyttyy).

Suositus: opiskelijan toivotaan julkaisevan opinnäytetyönsä avoimesti Theseuksessa. Ellei opiskelija halua julkaista työtään Theseuksessa julkisessa arkistossa (avoimessa kokoelmassa), hän voi tallennusprosessin alussa valita julkaisemisen käyttörajatussa kokoelmassa (31.8.21 alkaen). Hätävaravaihtoehtona LABissa voi tallentaa opinnäytetyön sähköiseen arkistojärjestelmään Dynastyyn. Tällöin työn kuvailutiedot lisätään Primoon - tämä täyttää julkisuusvaateen. Tätä ei mainosteta missään.

Theseuksen käyttörajatussa kokoelmassa vain metatiedot (myös tiivistelmä on metatieto) ovat julkisia ja kokoteksti on käyttörajatussa kokoelmassa. Käyttörajoitettuun kokoelmaan on ilmoitettu Lahden ja Lappeenrannan walk-in koneiden ip-osoitteet: yksi kone molemmilta kampuksilta. Tulevaisuudessa työt tullee myös vapaakappalekirjastoihin.

Vaikuttaa siltä, ettei Primoon tallennetut kuvailutiedot haravoidu Googlen hakutuloksiin. Ainakaan kovin nopeasti. Omissa testeissä muutamia kuukausia aiemmin Dynastyyn toimitettujen opinnäytetöiden Primoon tallennetut kuvailutiedot eivät tule Googlen hakutuloksiin - eivät ainakaan parille ensimmäiselle hakutulossivulle.

Sivu luotu 07/2021/hr (päivitetty 30.8.21/hr)
Päivitys 23.11.21/hr Lisätty vapaakappalekirjastoasia ja Primossa olevien tietojen haravoituminen Googleen.

Päiv. 27.6.22/hp, sivustoa selkeytetty ja muokattu