Käyttörajatun Theseus-kokoelman työn lähettäminen pyynnöstä

Miten toimimme, kun käyttörajatussa kokoelmassa julkaistulle opinnäytetyölle tulee lukupyyntö

Jos kysyjä pääsee saapumaan joko Lahden tai Lappeenrannan kampukselle asiakaspalveluaikana, hän voi saapua lukemaan työn LABin walk-in koneelta. Tätä tarjotaan kysyjälle ensimmäisenä onpa hän ulkoinen asiakas, opiskelija tai henkilökuntaa. Alla Annen hyvä vastausesimerkki:

LAB-ammattikorkeakoulun käyttörajattuun kokoelmaan tallennettuja opinnäytetöitä pääsee lukemaan Lappeenrannan tai Lahden kampuksilla LUT-tiedekirjaston walk-in-koneilta, jonne pääsyn avaa kirjaston henkilökunta. Asioinnin tulisi siis tapahtua kirjaston asiakaspalveluaikaan, jolloin henkilökunta on paikalla https://www.lut.fi/fi/tutustu-meihin/lut-tiedekirjasto/aukioloajat-tilat-ja-yhteystiedot

Käyntiosoitteet:

Lappeenrannan – Lahden teknillinen yliopisto LUT, LUT-tiedekirjasto, Yliopistonkatu 34, 53850 Lappeenranta
LAB-ammattikorkeakoulu, Mukkulankatu 19, 2. krs. (tila D246), 15210 Lahti

Ellei kampuksille saapuminen ole mahdollista, on meidän lähettävä työn pdf sähköpostilla. Siihen toimintatavaksi sovittu 21.1.22:

• Vastaamme kirjastosta käyttörajatussa kokoelmassa olevaa opinnäytetyötä pyytäneen henkilön sähköpostiin
    • viestiin cc:ksi asiakirjat@lab.fi (viestiketjussa näkyy alkuperäinen pyyntö, jota tarvitaan Dynastyyn)
    • liitetään opinnäytetyön pdf viestiin
    • saatesanoiksi viestiimme:

Olet saanut tiedon opinnäytteestä Suomen julkisuuslainsäädännön perusteella.

Tieto ei ole tekijänoikeuden suojan kohde, mutta opinnäyte on tekijänoikeuden suojaama teos. Opinnäytteen yleisön saataville saattaminen kuuluu oikeudenhaltijan yksinoikeuden piiriin. Jos teosta siteerataan, sen tulee täyttää tekijänoikeuslainsäädännön edellytykset ja siteerauksen yhteydessä tulee mainita tekijä, teoksen nimi ja alkuperäinen julkaisijaorganisaatio.

Huomaathan myös, ettei ole sallittua välittää liitteenä olevaa pdf-tiedostoa edelleen.

• Vappu kirjaa asiakirjapyynnön Dynastyyn.
    HUOM! Lain mukaan opinnäyte on toimitettava viipymättä, mutta kuitenkin viimeistään kahden viikon kuluessa. Jos pyyntö on työläs toteuttaa, aikaa on kuukausi. Toimittamisesta ei lain mukaan saa periä asiakkaalta maksua.
  • K-asemalle voi tallentaa pyydetyn opparin pdf:n. Ensimmäinen pyyntö/oppari on tallennettu K:> Kirjasto > Julkaisut > Opinnäytteet > Theseus > Käyttörajatussa kokoelmassa julkaistun opparin lähetys_asiakirjapyyntö -kansioon

Miialta on saatu dokumentti, johon yllä olevat pohjautuvat: Opinnäytteiden julkisuus ja toimittaminen asiakkaille: suositus FUN-kirjastoille

HUOM! Käyttörajatun kokoelman opinnäytetöitä ei kaukolainata! Jos meidän kaukopalveluun tulee pyyntö koskien käyttörajatussa kokoelmassa julkaistua opinnäytetyötä, voi vastata, että varsinainen käyttörajatun kokoelman opinnäytetyön kysyjä itse ottaa suoraan yhteyttä meihin theseus@lab.fi osoitteeseen. Käsitellään myös kaukolainakyselyt asiakirjapyyntöinä.

HUOM! Lahdessa LABin walk-in koneelta ei voi tulostaa, mutta opinnäytetyön pdf:n voi tallentaa walk-in koneelle, josta sen voi lähettää omaan sähköpostiinsa ja tulostaa sieltä käsin. Lappeenrannassa tulostus onnistuu kirjaston avaamalla tunnuksella ja siihen liitetyllä lutikalla. Tulosteista peritään maksu hinnaston mukaisesti.

Sivu luotu 12/2021/hr
Päivitys 21.1.22/hr, toimintatapa päivitetty, FUN-ohjelinkki lisätty
Päivitys 25.1.22/hr, ei kaukolainata
Päivitys 10.2.22/hr, tarkennettu kaukolainapyyntökohtaa