Arkistossa / Dynastyssa olevan työn lukupyyntö

Arkistoitu opinnäytetyö

voi olla joko paperiarkistossa tai Dynastyssa (sähköinen arkistojärjestelmä). Lähtökohtaisesti arkistoitu opinnäytetyö on julkinen asiakirja, mutta se voi olla myös luottamuksellinen. Tällöin työstä on tehty opinnäytetyöprosessin kuluessa salassapitosopimus.

• Ennen vuotta 2015 työt ovat nykyisen Koulutuskeskus Salpauksen arkistossa, koska vanha LAMK kuului Päijät-Hämeen koulutuskonserniin. Siellä yhteyshenkilönä eija.silvonen@salpaus.fi, mutta mahdolliset tietopyynnöt voi ohjata myös Vapulle. HUOM! arkistolaitos on kesken kaiken muuttanut työt pysyvästi säilytettäväksi (aikaisemmin olivat 10 vuotta säilytettäviä) => osa töistä on ehditty hävittää, eikä näin ollen kaikkea arkistosta enää paperilla löydy.
  • 2015 - Dynastyn käyttöönotto: LAMK Oy:n työt ovat paperisina arkistossa - suuren osan Vappu on jo toimittanut  Lappeenrannan arkistoon.
  • Dynastyn käyttöönoton jälkeen työt ovat sähköisinä tietojärjestelmässä.

Jos kirjastoon tulee kysymyksiä arkistoitujen töiden lukemisesta, Lahden töiden osalta yhteyshenkilö on Vappu.Anttila@lut.fi (Eija Silvonen) ja Lappeenrannan töiden osalta Sari.Tuomiheimo@lut.fi

Arkistoidun opinnäytetyön metatiedot

ovat tuoreimpien (lähinnä kai LABin) opinnäytetöiden osalta Primossa, mutta arkistossa on töitä, joiden metatietoja ei ilmeisesti ole missään julkisesti... Opinnäytetyö on voinut päätyä arkistoon kahta eri reittiä:

1. opiskelija ei ole halunnut tallentaa työtään Theseukseen (aika ennen käyttörajattua kokoelmaa)
  2. opiskelija on pyytänyt poistamaan työnsä Theseuksesta (aika ennen käyttörajattua kokoelmaa)

HUOM! Käyttörajatun kokoelman käyttöönoton 31.8.2021 jälkeen suosittelemme opiskelijalle

• valmistumisen yhteydessä arkistoinnin sijasta työn julkaisemista käyttörajatussa kokoelmassa ja
  • avoimessa Theseuksessa julkaistujen töiden poistopyyntöjen osalta työn julkaisemista käyttörajatussa kokoelmassa arkistoinnin sijasta.

Arkistoidun opinnäytetyön lukumahdollisuus

Primossa on arkistoidun opinnäytetyön tiedoissa ohjetekstinä: Saatavissa LAB-ammattikorkeakoulun arkistosta. Ota yhteyttä: asiakirjat@lab.fi. Sähköposti ohjautuu Vappu Anttilalle ja/tai Sari Tuomiheimolle(?), joka toimittaa työn pdf-tiedoston kysyjälle sähköpostin liitteenä. Toimintatavan taustalla on ennakkotapaus: Pohjois-Suomen hallinto-oikeus on lainvoimaisella tuomiollaan 15.2.2019 päättänyt, että Lapin yliopiston kirjaston tuli julkisuuslain nojalla toimittaa sähköisessä muodossa ollut opinnäyte sähköpostilla asiakkaan pyynnön mukaan, vaikka opinnäytteen tekijä ei ollut antanut verkkojulkaisulupaa. Tekijänoikeus ei rajoita tiedon antamista julkisesta asiakirjasta eikä tekijän lupaa toimittamiseen tarvita.”.

HUOM! luottamuksellinen opinnäytetyö on erilainen tapaus. Asiakirjapalvelut selvittää tapauskohtaisesti miten toimitaan, jos heille tulee sähköpostilla lukupyyntö opinnäytetyöstä, joka on arkistossa merkitty luottamukselliseksi/salaiseksi. Salassapidolle pitäisi löytyä julkisuuslaista peruste.

Sivu luotu 11/2021/hr
Päiv. 28.6.22/hp sivun katselmointi ja päivitys