Julkaisuarkistojen metatietoihin ohjeita

Anjalta on kysytty alla olevista julkaisuarkistojen kuvailutiedoista (opinnäytetyöt). Molempien julkaisuarkistojen osalta tiedot tällä sivulla. Linkitän LUTPubin sisäiseen oppaaseen tämän sivun.

LUTPub/embargo:

Kirjaksi painettu opinnäyte: Jos opiskelija painattaa opinnäytteensä kirjaksi ja työ on luottamuksellinen, sen kuvailutietoihin ei LUTPubiin laiteta embargoa, koska siellä ei ole pdf-tiedostoakaan. Kirjaksi painetun ja kirjastoon toimitettavan (Anjalle) kirjan mukana tulee olla paperilla tieto työn luottamuksellisuudesta ja sen kestosta (koska päättyy).Työ säilytetään luottamuksellisuusajan kirjaston arkistossa ja luetteloidaan sen jälkeen kirjaston kokoelmaan.

Theseus ja LUTPub/opinnäytetyön nimi:

Jos opiskelijan julkaisuarkistoon tallentamassa opinnäytetyön pdf-tiedostossa on virheellinen nimi opinnäytetyölle, pyydämme ensi sijassa opiskelijaa tekemään pdf:n, jossa työn nimi on oikein. LABin osalta voimme tarkistaa käytössämme olevasta opiskelijapalveluiden raportista työn lopullisen/virallisen nimen. LUTin osalta tällaista tilannetta emme itse tunnista, mutta varmaankin valmistuttajat ottaisivat meihin yhteyttä, JOS näin tapahtuisi(?) Ellemme saa opiskelijalta uutta pdf:ää, jossa työn nimi on oikein, luettelointisääntöjen mukaan

• käytämme julkaisuarkistossa kuvailutietona työn pdf:stä löytyvää nimeä
    JA
    lisäämme julkaisuarkistoon uuden metatietoelementin dc.title.alternative, johon tallennamme työn lopullisen/virallisen nimen, joka löytyi opiskelijapalveluiden raportista.

Tapauksissa, joissa työn pdf:ssä on kansi-/nimiölehdellä eri nimi työlle kuin on tiivistelmässä,

• LABin töiden osalta tarkistamme opiskelijapalveluiden raportista työn lopullisen/virallisen nimen ja käytämme sitä Theseuksen kuvailutietona.
  • LUTin töiden osalta pyydämme opiskelijaa tekemään di-työlle tai pro gradulle uuden pdf:n, jossa nimet ovat samat. Taina Pekarilta kysytty asiasta ja nimet pitää olla oikein molemmissa. Kanditöiden osalta tallennamme LUTPubin metatietoihin pdf:n kansilehdeltä löytyvän työn nimen.

Luettelointisääntöjen mukaan toimittaessa muutamme julkaisuarkistoon opinnäytetyön nimestä isot alkukirjaimet pieniksi, ellei kyseessä ole erisnimi tms. isolla alkukirjaimella oikeasti alkava sana.

Ryhmänä tehdyn opinnäytetyön tekijöiden nimet tallennetaan julkaisuarkistoon siinä järjestyksessä kuin nimet ovat työn pdf:n kansi-/nimiölehdellä, jos tekijöiden nimien keskinäisessä järjestyksessä on eroa kansi-/nimiölehden ja tiivistelmien välillä. Luettelointisäännöissä järjestys otetaan nimiösivulta ja kansilehti on lähempänä sitä kuin tiivistelmä.

LUTPub / avainsanoista ja työn käännösnimestä - suomenkielinen kandityö:

Suomenkieliset kandityöt, joissa ei ole abstractia, mutta työn kansilehdellä on kandityölle englanninkielinen nimi, ja tiivistelmässä suomenkielisten avainsanojen lisäksi myös englanninkielisiä avainsanoja.

Kuvailutietoihin lisätään kandityön englanninkielinen nimi, vaikka siitä ei mitään lisäarvoa saakaan - työstä ei löydy mitään tietoa englanniksi. Englanninkielisiä avainsanoja EI lisätä: jos opiskelija on itse lisännyt ne LUTPubiin, poistamme ne.

Miten 'Case: otsikon nimi jatkuu' -alaotsikollinen opinnäytetyön nimi laitetaan kuvailutietoihin?

Esimerkki: Huonekalun toimitusketjun hiilijalanjälki Case: Huonekalukauppa.net Group Oy (Case: ... on alaotsikko)

Kuvailutietoihin: Huonekalun toimitusketjun hiilijalanjälki : case: Huonekalukauppa.net Group Oy

Toinen esimerkki, jossa mukana pilkku: Digital maintenance services in the defence industry - Sales perspective, Case European commissioner
Kuvailutietoihin: Digital maintenance services in the defence industry : sales perspective, case European commissioner

LUTPub/sivumäärä:

Kuvailutietoihin merkitään sivumääräksi opinnäytetyön pdf:stä löytyvä viimeinen sivunumero. Tähän ei vaikuta se onko viimeinen, työn alusta alkavan sivunumeroinnin, sivunumero sisällysluettelon alussa tai lopussa vaiko viimeisellä liitesivulla.

Tapaukset, joissa sivunumerointi puuttuu pdf-tiedostosta. Ensisijassa pyydetään tekemään pdf, jossa sivunumerointi on näkyvissä. Vaihtoehto on laskea sivut ja laittaa sivumäärä hakasulkeisiin (jos niitä voi järjestelmässä käyttää) esim. [55]. LUTPub sallii hakasulkeiden käyttämisen sivunumeroiden määrän metatiedolle.
LUTin ohjeistus: työn kansilehti on nro 1 ja viimeinen sivunumero on lähdeluettelon viimeinen sivu. Tämän mukaan voi laskea sivujen määrän.

Theseus/useita koulutusohjelmia metatietoihin:

Theseus-yhteydenpidon sähköpostilistalla oli kysymys miten eri alojen opiskelijat, jotka tekevät yhdessä opinnäytetyön, saisivat tallennettua molempien opiskelijoiden koulutusohjelmat Theseuksen metatietoihin. Metropoliassa on toimittu näin: julkaisun jälkeen metadataan käydään käsin lisäämässä toinen dc.subject.degreeprogram -kenttä, johon lisätään sitten se toinen koulutusohjelma. Voimme varmaan soveltaa tätä meilläkin, koska myös Theseus-toimisto ohjeistaa näin.

Sivu luotu 22.112.22/hp, viimeisin päivitys 12.4.2024/hp