Nämä asiat on hyvä tietää

Saavutettavuus:

Keväällä 2021 LABin opiskelijoilta tuli palautetta, että tarjolla oleva pohja antaa saavutettavuustarkistuksessa virheilmoituksia. Opiskelijoiden viestit on toimitettu eteenpäin Jouni Könöselle (jouni.kononen@lab.fi). Jouni vastaa LABin mallipohjasta.

Opinnäytetyön muokkaaminen:

Kun opiskelija muokkaa opinnäytetyötään kirjaston pyynnön pohjalta, on mahdollista, että pdf:ssä tapahtuu "yllätyksiä". Vastaan on tullut mm. seuraavia tapauksia: sisällysluettelo on kokonaan kadonnut työstä, sisällysluettelon jonkin sivunumeron sijaan on tullut bookmarking error, sivunumerointi on kadonnut näkyvistä. Muokkauksia pyydettäessä onkin hyvä pyytää opiskelijaa silmäilemään koko pdf läpi tekemiensä muutosten jälkeen: ehtii huomata mahdolliset "yllätykset" ja korjata ne eikä tallenna toisella tapaa viallista pdf:ää Theseukseen.

Yllättävän monilla opiskelijoilla vaikuttaa olevan haasteita tehdä muokkauksia opinnäytetyöhönsä. Opiskelijoiden tietotekniset valmiudet ovat melko eri tasolla.

Julkaistun opinnäytetyön cc-lisenssin muokkaaminen jälkikäteen:

Opiskelija voi pyytää muokkaamaan alunperin valitsemaansa cc-lisenssiä avoimemmaksi, mutta EI siten, että lisää rajoituksia. (Tarmo Toikkasen webinaari 28.9.21 oppimateriaalien tekijänoikeuksista => oletus: soveltuu myös opinnäytetöihin(?))
Päivitys 5.5.22: tehdään tiukennusvaihdos, jos opiskelija sitä pyytää, mutta kerrotaan, ettei tämä ole suositeltavaa. Jos opinnäytetyötä on jo ladattu, on hyvä mainita opiskelijalle, että nuo lataukset on tehty laveamman cc-lisenssin voimassaollessa, joten lataajat todennäköisesti toimivat sen mukaisesti.
Eri lisenssien metatietoja: (https://libguides.lut.fi/tekijanoikeudet/cc-lisenssit voit tarkistaa mitä tarkoittavat). Pieni varaus siihen, onko CC-tekstit oikein (en ehtinyt etsiä näillä julkaistuja töitä ja tarkistaa). Jos lisenssiä joutuu muokkaamaan, kannattaa etsiä malliksi jokin samalla (opiskelijan pyytämällä uudella) lisenssillä julkaistu työ, ja kopioida siitä metatietoelementtiin dc.rights uuden lisenssin teksti.

• fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
  • CC BY 4.0
  • CC BY-SA 4.0
  • CC BY-NC 4.0
  • CC BY-ND 4.0
  • CC BY-NC-SA 4.0
  • CC BY-NC-ND 4.0

Käyttörajattuun kokoelmaan tallentamisongelma/haka-attribuutti > keskustelutilaisuudessa 15.9.2021 annettu ohje (linkki wordiin).

Käyttörajatussa kokoelmassa julkaistuun työhön EI kannata vaihtaa pdf-tiedostoa. Ilman teknisiä lisätoimenpiteitä uusi pdf on avattavissa mistä tahansa netissä.

Kreodi 4/2021 Theseus-toimiston (Tiina Tolonen, Antti Nyqvist, Minna Marjamaa) artikkeli käyttörajatun kokoelman käyttöönotosta http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021100449311

Käyttörajatun kokoelman julkaisulisenssin teksti (kopioitu 20.9.21)

Theseukseen tallennettavasta videosta

Jos opiskelija viestii meille, ettei hänen Theseukseen tallentamansa (julkaistu) video toimi esim. Applen kännykällä, on syytä varmistaa onko hän varmasti tehnyt videon Theseuksen ohjeen https://submissions.theseus.fi/ohje3.htm mukaisesti.

Opiskelijan saamasta virheilmoituksesta - tiedoston lataus Theseukseen:

Opiskelija saa virheilmoituksen, jos yrittää ladata/tallentaa Theseukseen .doc- tai .docx-tiedostoa. Txt sen sijaan on sallittu tiedostomuoto. Samassa kohdassa virheilmoituksen syynä voi olla myös yhteysongelma. Englanninkieliseen virheilmoitukseen tulee päivitys: mainitaan .doc ja .docx olevan kiellettyjä. Alkukesästä 2022 tuli muutamalta opiskelijalta viestiä, kun yrittivät tallentaa Word-tiedostoa, ja saivat virheilmoituksen, josta ei käynyt kielletyt tiedostomuodot ilmi. Kansalliskirjastoa pyydettiin selkeyttämään virheilmoitusta.

Aikavälihaku kalenterivuoden ylitse

DSpace antaa virheellisiä hakutuloksia mikäli aikavälihaku tehdään kalenterivuoden lopusta seuraavan alkuun, esim. dc.date.accessioned:[20220401 TO 20220531]. Haku on tehtävä kahdessa osassa: vuoden x haku omanaan ja vuoden x+1 haku omaan, ja laskea summat yhteen. Tarkemmin julkaisuarkistopalveluiden sivuilla.

Opiskelija toimittaa URNin Moodleen

Heli kysynyt opiskelijalta minne opiskelijoiden pitää Theseuksen URN tai pikemminkin pysyvä osoitelinkki tallentaa. Opiskelijan vastaus: Moodlen ’Opinnäytetyö’-kurssin lopussa, Theseus tallennusosiossa on pysyvän osoitelinkin palautus kohta. Alla opiskelijan lähettämä (24.11.2022) kuvakaappaus.

Opinnäytetyön pdf:n jokaisella sivulla teksti Restricted tms.

Opiskelija viestinyt, että työpaikan Word voi generoida automaattisesti Restricted-sanan tai jonkin vastaavan jokaiselle opinnäytetyön sivulle. Tässä tapauksessa teksti oli jokaisen sivun alaosassa keskellä. Tällaiset tekstit pyydämme poistamaan.

Kirjaksi painetun opinnäytetyön skannauspyyntö

Kun opinnäytetyö on julkaisuarkistossa sähköisenä julkaisemisen sijasta painettu kirjaksi, joka löytyy meiltä, emme skannaa näitä töitä pdf:ksi. Kysyjä voi pyytää opinnäytetyön kaukolainaan oman kirjastonsa kautta.

LibGuiden oma oletusfontti on Arial.

Sivu luotu 07/2021/hr, päivitetty viimeksi 12.9.23