Kirjautuminen Theseukseen ei onnistu tai opiskelija ei voi valita kokoelmaa

Tarkistuslista mikäli opiskelija viestittää meille, ettei pääse kirjautumaan Theseukseen

Theseus-toimistosta saatu 29.8.22 vinkki siihen, mitä opiskelija voi tarkistaa.

• Opiskelijan pitää kysyä
    • tietohallinnosta onko hänen opiskelijatunnuksensa edelleen aktiviinen
    • opiskelijapalveluista ovatko hänen tietonsa kunnossa tietojärjestelmässä (LABissa Peppi):
      esim. opiskelijan status on läsnäoleva eikä häntä ole merkitty järjestelmään valmistuneeksi.

Oma havainto Firefox-selaimeen liittyen.

• Firefoxiin tulee päivitys samalla (taustalla), kun selain on avoinna (ei tarvitse edes käyttää selainta mihinkään). Päivityksen päätyttyä kirjautumisyritys Theseukseen päättyy virheilmoitukseen.
    • Sulje Firefox, odota hetki ja avaa Firefox uudelleen. Kirjautuminen onnistuu.
    • Vaihtoehtoisesti voit avata private windown tai toisen selaimen. Kirjautuminen onnistuu.

Outoihin selainongelmiin voi kokeilla myös välimuistin tyhjentämistä. Toisinaan se auttaa, toisinaan ei.

Tarkistuslista mikäli opiskelija viestittää meille, ettei voi valita Theseus-tallennuksessa kokoelmaa

Minna Marjamaa viestinyt tammikuussa 2023 näin.

Syynä kokoelmavalikon puuttumiseen voi olla seuraavat:
(nämä kaikki selviävät kysymällä LABin opiskelijapalveluista studentservices@lab.fi)
-    Opiskelija on jo valmistunut
-    Opiskelija on avoimen ammattikorkeakoulun opiskelija
-    Opiskelija ei ole ilmoittautunut läsnäolevaksi.

Opiskelijaa voi pyytää itse tarkistamaan Hakan testipalvelusta: https://firmitas.csc.fi/haka/ että EduPersonScopedAffiliation -attribuutti on muotoa student@amk.fi (jossa amk on kyseisen amk:n tunnus eli student@lab.fi). Jos attribuutti on muotoa affiliate, se tarkoittaa henkilön kuuluvan sellaiseen ryhmään, jolla ei tallennusoikeutta ole.

Tiina Tolosen haka-tunnuksesta viestimää tammikuussa 2023

Tiina on 2022 syksynä selvittellyt OAMKissa tilannetta, jossa opiskelija oli valmistunut, mutta tunnus vielä voimassa. OAMKin IT-tuesta kerrottiin: HAKA-sopimus sanoo, että voimassaolo päättyy 7 vrk opinto-oikeuden päättymisestä, eli muuten tunnukset ovat olemassa ja toimivat, mutta HAKA-kirjautuminen ei toimi enää.

Oamkissa opiskelijatunnuksen ns. ”grace period” on muutaman viikon, eli pääsevät vielä sähköpostiin, mutta eivät pysty kirjautumaan muualle. Tämä saattaa hämätä näitä valmistuneita, kun tunnukset eivät sitten toimikaan kaikkialle.

Sivu luotu 29.8.22/hp
Päiv. 25.1.23/hp, lisätty tietoa opiskelija ei voi valita kokoelmaa Theseuksessa ja OAMKin haka-esimerkki